Misschien een herkenbaar probleem, MIL brandt en de foutcode zegt ‘misfire’. De monteur stelt de diagnose, is het de ontsteking, inspuiting of compressieverlies? De conclusie is dat ze alle drie in orde zijn. Wat nu? De foutcode op ‘misfire’ komt steeds terug.
Een telefoontje naar de AutoNiveau-helpdesk biedt de oplossing: een Technical Service Bulletin (TSB) wijst naar een software-update. In een TSB wordt het probleem omschreven en ook de oplossing (in dit geval een software-update). Hoe ga in zo’n geval de diagnose-uren uitleggen aan de klant? En hoe had de monteur dit al kunnen weten? Om bij deze TSB te komen, log je in bij de fabrikant. De monteur kan dit probleem niet zelf oplossen. Een ritje naar de dealer, of toch niet? Pass-thru biedt je de mogelijkheid om dit zelf professioneel op te lossen.
Moderne voertuigen krijgen steeds vaker te maken met software-gerelateerde fouten zoals in dit voorbeeld. Daarbij zijn fabrieksportals geen vervanging van de universele diagnosetesters en informatie die vaak al aanwezig is binnen het bedrijf. Fabrieksportals zijn wel een noodzakelijke aanvulling. Door gebruik te maken van merkspecifieke informatie, AutoNiveau Remote Diagnostics (ARD) of originele tester (OEM-software) kun je meer doen in eigen beheer. Hierdoor ben je niet afhankelijk van anderen. Dit scheelt tijd en dus minder weglekuren.
De Euro 5-wetgeving die dit mogelijk maakt, is sinds september 2009 van kracht. Toch maakt nog maar een klein gedeelte van de universele bedrijven optimaal gebruik van de mogelijkheden. Voor zowel fabrieksportals als ARD geldt dat je alleen betaalt als de eigen diagnosetesters en informatie niet toereikend zijn.
In de training Pass Thru en werkplaatsinformatie worden de volgende onderwerpen behandeld:
- Extra regelgeving met de introductie van Euro5
- Verschillende protocollen (Protocol J2534 en protocol ISO22900)
- Verschillende programmeertools (Universele interfaces bv. de Bosch KTS en Losse (universele) programeertools of merkspecifieke interfaces)
- Werkplaatsinformatie: merkspecifieke schema’s, foutcodes in relatie tot merkspecifieke informatie en Technical Service Bulletins (TSB's)
- Stappenplan voor aanvang diagnose en herprogrammering
- Het uitvoeren van een software-update via Pass Thru