Om met een dieselvoertuig in de milieuzones te mogen rijden is er sinds 2019 onder andere een roetfilter nodig. De storingen geven soms een uitdaging in de werkplaats maar APK-controle was tot nu toe alleen nog maar visueel. Het roetfilter moet met nieuwere Euronormen echter steeds effectiever zijn werk doen.
Vanaf mei 2018, Euro 6, is de maximale uitstoot van deeltjesmassa aangescherpt naar maximaal 0,005 g/km. Dit heeft niet alleen invloed op de techniek onder de motorkap maar ook op de controle ervan. Vanaf 1 Juli 2022 zal de deeltjes-uitstoot tijdens de APK gecontroleerd moeten worden. Welke gevolgen heeft dit voor de werkplaats? Welke apparatuur kan er gebruikt worden? Wat moet er gedaan worden bij een APK-afkeur? Al deze vragen worden beantwoord in de workshop “APK en de deeltjesteller in de praktijk”.
Na het volgen van de workshop is de deelnemer op de hoogte van de laatste uitstootnormen en eisen voor de APK na juli 2022. De benodigde testapparatuur en de werking voor de nieuwe deeltjes uitstoot meting kent na deze workshop geen geheimen meer. Verder zal duidelijk worden welke stappen er ondernomen kunnen worden in het geval van een APK-afkeur door de uitstoot van deeltjes. De werkplaats is na het volgen van deze workshop volledig op de hoogte om in juli 2022 succesvol met de nieuwe metingen te starten.