Technisch Opleidingsplan niveau 4

Fris je kennis over auto-elektronica op en word een echte elektronica-Expert!

Het technisch opleidingsplan van AutoNiveau start met een Niveautoets waarin de huidige kennis wordt gemeten. Na het voltooien van de Niveautoets wordt een persoonlijk opleidingsplan getoond met de behaalde competenties en de te volgen trainingen.

Diagnose Motormanagement Benzine Brandstofsystemen

Door de technische vernieuwingen op gebied van prestatie en emissie is het stellen van een diagnose aan moderne motormanagementsystemen steeds lastiger geworden. Om een diagnose snel en productief uit te voeren is systeemkennis nodig, maar ook het juist interpreteren van meetgegevens van het diagnosesysteem is noodzakelijk.

Diagnose Motormanagement Benzine Regelstrategieën

De training "Diagnose Motormanagement Benzine Regelstrategieën" behandeld diagose waarin de complexheid van de storingen verder wordt uitgebouwd. De storingen die op deze praktijkdag worden behandeld zijn klachten zonder foutcodes of foutcodes die niet direct aan de storingsoorzaak zijn te koppelen.

Diagnose Motormanagement Diesel Brandstofsystemen

De dieselmotormanagementsystemen hebben de laatste 10 jaar een ontwikkeling ondergaan waardoor er in prestaties en uitstoot een enorme stap voorwaarts is gezet. Dieselmotoren waren voorzien van een mechanische lijnpomp of roterende pomp, maar inmiddels zijn deze vervangen door een complexer common–rail- of pompverstuiversysteem. Daarnaast zal tijdens het praktijkgedeelte de interpretatie van de verschillende parameters van een diesel motormanagementsysteem uitvoerig worden behandeld. vooraf opgezet stappenplan te worden aangepakt

Diagnose Motormanagement Diesel Regelstrategieën

In de training "Diagnose Motormanagement Diesel Regelstrategieën" wordt de complexheid van de storingen verder wordt uitgebouwd. De storingen die op deze praktijkdag worden behandeld zijn klachten in de dieselsystemen zoals turboregelingen, lage en hogedrukbrandstofsysteem, roetfiltersystemen waarbij de praktijksituatie en voorbeelden centraal staan.

Diagnose Datanetwerken

Zo rond de millenniumwisseling heeft de bus technologie binnen de automotive branche serieus zijn intrede gedaan en is nu bijna niet meer weg te denken in de huidige voertuigen. Deze techniek brengt veel voordelen, maar ook nadelen met zich mee. De nadelen zijn voornamelijk merkbaar voor de technici die aan deze systemen moeten werken. Vooral het diagnosticeren van deze systemen vraagt een andere werkwijze dan de conventionele elektrische systemen. Voor het stellen van diagnose zijn onder meer systeemkennis en systeeminzicht nodig

Diagnose Airco- en Verwarmingssystemen Koudemiddelcircuit

Het koudemiddel-circuit heeft verschillende uitvoeringen zoals het capillair-systeem of een blok- of hoekventiel. Tevens zijn de laatste jaren steeds meer verschillende airco-compressors toegepast met variabele en of inwendige regelingen waardoor de druk per systeem verschillend is.

Diagnose Airco- en Verwarmingssystemen Regelstrategieën

Een juiste diagnose is het begin van een goede reparatie, naast storingen in het koudemiddelcircuit zijn er steeds meer elektronische regelingen in een aircosysteem wat de oorzaak van het defect kan zijn. Zo heeft een modern volautomatisch airco-systeem regelingen voor een gescheiden temperatuur-regeling (links-rechts en voor-achter). Een sunload-sensor en luchtkwaliteitssensor maken ook deel uit van een aircosysteem.

Diagnose ABS, Stuur en Stabiliteitssystemen

De remsystemen in de huidige voertuigen zijn uit één lopend voorzien van diverse regelsystemen. De regelsystemen geven de bestuurder ondersteuning in gevaarlijke situaties. In de training “Diagnose ABS stuur en stabiliteitssystemen” wordt volgens een door de cursist opgesteld stappenplan de oorzaak van een storing opgespoord, waarbij de trainer waar nodig coacht naar de juiste diagnoseroute, informatie en eventueel uit te voeren controles.

Diagnose en reparatie aan e-voertuigen batterijmanagement

Diagnose en reparatie aan het accumanagement van e- en hybride voertuigen maakt systeem kennis noodzakelijk. Naast de benodigde systeemkennis zijn diagnoseprocedures en veiligheidsvoorschriften een belangrijke schakel naar de oorzaak en oplossing. De diagnose stappen en benodigde controles voor het accumanagement van e-voertuigen verschillen veel van de conventionele verbrandingsmotor.

Diagnose en reparatie aan e-voertuigen Aandrijving

Bij elektrische en hybride voertuigen is naast het accupakket de aandrijflijn met elektromotor en aandrijfassen de grootste verschillen ten opzichte van de auto met een verbrandingsmotor. Het koppel van een elektromotor is direct maximaal beschikbaar vanaf het wegrijden, hiervoor zijn extra aanpassingen in de aandrijving nodig om dit koppel te beheersen en de aandrijving betrouwbaar te maken.